KEA OPGAVER

ELSK - State of mind

Show simple item record

dc.contributor.author Gregersen Jørgensen, Anna
dc.date.accessioned 2018-11-30T10:07:36Z
dc.date.available 2018-11-30T10:07:36Z
dc.date.issued 2018-05
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11869/935
dc.description.abstract Den globale klimakrise har skabt et stort fokus på nødvendigheden af bæredygtighed. Det er blevet en megatrend at snakke om bæredygtighed, og det ser ud til at den er kommet for at blive. En af de brancher, der førhen er gået fri, er nu virkelig ved at vågne op. Beklædningsbranchen. Faktisk regnes beklædningsbranchen for at være en af de mest forurenende industrier i verden, kun overgået af olie- og gas industrien. Alene CO2 udledningen i branchen, udgør for over 10% af verdens samlede udledning af CO22. Et af problemer er, at beklædningsbranchen lever af at skabe nye behov hos kunderne, og at vi forbrugere derfor har vænnet os til, at der hele tiden skal noget nyt i garderoben for at tilfredstille os. Vi køber mere tøj end nogensinde før. Den gennemsnitlige dansker køber i snit 16 kg tøj om året. Meget tyder på, at hvis vi gerne vil efterlade en jordklode til vores børn og børnebørn i nogenlunde stand, så bliver vi nødt til at omstille os og ændre vaner. Dette gælder især også vores forbrugsmønstre. Spørgsmålet er bare, hvordan ændrer vi noget der er så indgroet i vores kultur? Hvem skal tage ansvaret? Skal forandringen starte hos forbrugeren eller politikerne? En ting er sikkert, imens vi taler om det, så fortsætter klimaforandringerne med at have konsekvenser for dyr og mennesker verden over. En af de virksomheder der har en anden indstilling til forbrugskulturen, er ELSK. En tøjvirksomhed der sælger mande- og kvindetøj, men hvis vision og værdisæt skiller sig ud blandt mange af sine konkurrenter. ELSK blev grundlagt i 2013 af Lars Riis og Lukas L. Leszczynski. Med en fortid i beklædningsbranchen, ønskede de to stiftere at skabe et modsvar til den måde tøj blev produceret på. I en video på hjemmesiden fortæller Lars Riis, om oplevelser han havde i sine tidligere jobs i beklædningsbranchen: “når man kommer ud og ser hvordan tøjet bliver lavet, så får man sådan en vammel fornemmelse”. Sådan skulle det ikke være i ELSK. De to stiftere ønskede at lave produkter der havde en historie, hvor medarbejdere blev behandlet ordentligt og som belastede miljøet så lidt som muligt. For hvordan skulle forbrugerne ellers ændre adfærd, hvis der ikke fandtesalternativer til fast fashion? De fik ret hurtigt vind i sejlene, og fandt ud af, at der var en stor efterspørgsel på tøjvirksomheder, der arbejdede med bæredygtighed. Visionen for ELSK var ikke kun at skabe en succesfuld virksomhed. De havde også et ønske om at inspirere folk til at leve mere bæredygtig. Et vilkår for at folk køber mere bæredygtigt, er at de har andre valgmuligheder end fast fashion. Derfor tager denne opgave os ind i ELSK univers, og mere specifikt, deres kvindeunivers. For at være et reelt alternativ til fast fashion, skal ELSK nemlig også kunne sælge produkttyper der kan konkurrere med de store kæders varer. ELSKs kvindesortiment er begrænset. Hvis man ser på deres hjemmesideshop, finder man 118 styles til mænd, men kun 46 styles til kvinder. Disse styles er primært t-shirts, sweatshirts og langærmede. Altså et begrænset udvalg af produktyper. Opgaven her, undersøger derfor, om ELSK kunne nå ud til endnu flere med deres bæredygtige budskab, i form af en ny og anderledes kvindekollektion. en_US
dc.language.iso da en_US
dc.subject Longevity en_US
dc.subject Værdikædeanalyse en_US
dc.subject Positioneringskort en_US
dc.subject Spidergram en_US
dc.subject Triangulering en_US
dc.subject Persona en_US
dc.subject Moodboard en_US
dc.subject Brandidentitet en_US
dc.title ELSK - State of mind en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search


Browse

My Account