Abstract:
Om noget er relevant forstås og afgøres tit i sammenhæng med tid. Et relevant emne for vores tid lige nu kunne være bæredygtighed. Denne tendens gælder også i forhold til design af produkter. Der er fokus på et ”slow mindset”, frem- for vækst-drevet mode. At frembringe og tydeliggøre designprocessen i produkterne, æstetisk design og spille på emotionelle behov. Det er håndværket, tilstedeværelsen og processen bag produkterne, som er drivkraften. Denne tankegang har relevans for design nu og fremover, da det først og fremmest kan være med til at ændre forbrugernes adfærd og på længere sigt forhåbentlig mindske overforbrug og spild.
I den sammenhæng vil jeg fokusere på æstetisk oplevelse4 og minimalt spild. De- signet skal vække nogle emotionelle behov hos modtageren. Denne æstetiske oplevelse kan knytte produkt og modtager og skabe værdi, hvilket vil forlænge produktets levetid. Derved også formidle et budskab om nærvær, hænderne bag produktet og kvaliteten heraf.